Alt

Telesna aktivnost pripomore k zmanjšanju in preventivi depresije

Telesna aktivnost pripomore k zmanjšanju in preventivi depresije

Ali ste vedeli, da imajo ljudje, ki imajo težave z mentalnim zdravjem, kar za 10 let krajšo pričakovano življenjsko dobo? Da je v zadnjih letih v porastu število predpisanih zdravil za zdravljenje depresije in da za depresijo boleha eden od devetih odraslih v Sloveniji? Ne glede na težave, pa več kot 70% bolnikov z depresijo nikoli ne poišče zdravljenja.

kako se znebim depresije

Kaj je depresija?

Depresija je težava, ki prizadene človekovo razpoloženje in njegova čustva. Najpogostejši simptomi so slabše razpoloženje, zmanjšan interes in motivacija za aktivnosti, povečan ali zmanjšan apetit, nespečnost in še mnogo drugih. Depresija lahko vpliva tudi poviša tveganje za srčno-žilna in metabolična obolenja.

Najbolj pogoste oblike zdravljenja depresije ostajajo antidepresivna zdravila in psihoterapije. Antidepresivi po podatkih nekaterih študij na žalost pomagajo le polovici bolnikov, prav tako pa imajo mnogo stranskih učinkov, kot na primer pridobitev na telesni teži. Tudi psihoterapije imajo majhen do zmeren pozitivni učinek na depresijo. Na drugi strani pa je ena izmed priporočljivih strategij zdravljenja in blaženja depresije, telovadba.

Manj telesne aktivnosti vodi do večjega tveganja za depresijo

Ker obstaja močna povezava med telesnim in mentalnim zdravjem, je telovadba priporočljiva vedenjska strategija za izboljšanje in zdravljenje depresije. Študije so pokazale, da so telesno aktivni ljudje manj depresivni. Večja raziskava, ki je zajemala 36 držav je pokazala, da so bili posamezniki, ki niso dosegali minimalnih priporočil za telesno aktivnost (vsaj 150 minut zmerne aktivnosti na teden), bolj nagnjeni k depresiji. Trend je mogoče opaziti tudi v obratno smer, saj depresivni posamezniki v polovici primerov ne dosegajo predpisanih priporočil za telesno aktivnost odraslih.

šport proti depresiji športna klinika osebno trenerstvo kineziologi

Telesna aktivnost za zdravljenje depresije

Že ena sama vadba ima pozitivne učinke na simptome, ne glede na intenzivnost, trening pa seveda sočasno pozitivno vpliva tudi na druga kronična stanja, ki so pogosto povezana z depresijo (povišan krvni tlak, srčna obolenja in sladkorna bolezen). Nekatere študije opažajo, da je učinek vadbe, ki traja vsaj 9 tednov, primerljiv s psihoterapijo, antidepresivi in vedenjsko psihoterapijo.

Lahko trdimo, da je vadba enako učinkovita kot druge oblike zdravljenja? Ena študija je primerjala zdravljenje depresije samo s telesno vadbo in samo z antidepresivi. Ugotovili so, da so imela zdravila sicer hitrejši terapevtski učinek na simptome, vendar po 16 tednih razlik ni bilo več mogoče opaziti. Podobno je analiza več raziskav je potrdila, da ima telovadba podobne učinke kot zdravila. Zaključimo lahko torej, da telesna aktivnost lahko zmanjša simptome depresije in je po 16 tednih enako učinkovita, kot jemanje tablet.

Kakšna telovadba?

Tukaj enega pravilnega odgovora ni, saj je vsaka redna aktivnost dokazano učinkovita, ne glede na to, ali gre za vadbo aerobnega ali anaerobnega tipa. Če torej trpite za depresijo in trenutno niste aktivni, priporočamo, da začnete počasi in se izogibate pretirano težki in zahtevni telesni dejavnosti. To lahko namreč še bolj negativno vpliva na vas. Začnite s stopenjskim programom, ki je individualiziran in

poiščite sistematično podporo pri športnih strokovnjakih. Nato počasi stopnjujte intenzivnost in trajanje, predvsem pa se udeležite tistega vadbenega programa v katerem uživate.

vadba proti depresiji športna klinika osebni trener depresija

Zaključek

Kljub dokazom in prizadevanjem, vadba še vedno ne prejme dovolj pozornosti, ko govorimo o vplivu na duševno zdravje, predvsem na depresijo. Vključevanje telesne aktivnosti v klinični praksi na žalost (še) ni enakovredna dosedanjim strategijam uravnavanja depresije. Vsekakor pa je vsakršna oblika telesne aktivnosti priporočljiva za posameznike, ki trpijo za depresijo. Naslednjič ko bo torej trpelo vaše duševno zdravje, dajte prednost sebi in se opravite kakšen trening. Vaše telo in um vam bosta hvaležna.

(Avtor: Tjaša Ocvirk)

Literatura

Schuch, F.B. and Brendon, S. (2019). The Role of Exercise in Preventing and Treating Depression. Current Sports Medicine Reports, 18(8), 299-304.

Kores, B. and Plesničar, A. (2009). Depression and Physical Activity. Zdravstveno varstvo, 48.

https://www.nijz.si/sl/depresija

https://www.uni-lj.si/studij/dusevno-zdravje/gradiva-depresij

Preberite še

view
Boljši vir vitamina C: Limona vs. paprika

Boljši vir vitamina C: Limona vs. paprika

Je limona res najboljši vir vitamina C? Ne. Limona sicer vsebuje kar nekaj (bolj natančno 53 mg na 100 g limon) vitamina C (askorbinske kisline), kar pa še zdaleč ni največ.

Preberi več
view
Kadilci potrebujejo 2x več vitamina C kot vsi ostali

Kadilci potrebujejo 2x več vitamina C kot vsi ostali

Priporočen dnevni vnos vitamina C oz. askorbinske kisline je od 75-90mg, kar pa ne velja za kadilce. Za njih je priporočen višji vnos do 140mg, saj kajenje znižuje količino vitamina C v telesu....

Preberi več
view
8 nasvetov za vaše zdravje v času koronavirusa

8 nasvetov za vaše zdravje v času koronavirusa

Znašli smo se v težkih časih. Veliko ne moremo narediti, da bi pripomogli državi in zdravstvenemu sistemu v boju proti koronavirusu. Lahko pa živimo odgovorno, sledimo navodilom in tako poskrbimo...

Preberi več