Alt

Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?

Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?

Ketonsko (ketogeno) dieto so začeli prakticirati že 100 let nazaj, ko je služila kot zdravilo za epileptične napade pri otrocih. Ketonska dieta je šele v osemdesetih letih postala popularna metoda za izgubo maščobe. Poznamo jo tudi pod imeni Atkinsova dieta, po dr. Atkinsu, ki je dieto populariziral. Pa je dieta res tako učinkovita, kot trdijo? Je boljša izbira od preostalih diet, npr. diete z manj maščob?

Kaj pravzaprav je ketonska dieta?

Gre za način prehranjevanja, pri katerem močno omejimo vnos ogljikovih hidratov (vse do le 20g na dan). Vnos beljakovin ostaja več ali manj enak, vnos maščob pa se bistveno poveča. Ob tako zmanjšanem vnosu ogljikovih hidratov, prisilimo telo, da prične maščobo spreminjati v t.i. ketonska telesca. To stanje imenujemo ketoza. Ketonska telesca so tako koriščena kot nov, primarni vir energije.

Prednosti in slabosti ketonske diete

Dieta ima prednosti in potencialne pozitivne učinke za ljudi z epileptičnimi napadi, Alzheimerjevo boleznijo, multiplo sklerozo, avtizmom in celo ljudi z rakom na možganih. Nekatere dosedanje raziskave so opravljali na manjših sesalcih in ne ljudeh, zato dokazov primanjkuje.

Kar nas bolj zanima, je dejanski učinek diete na hujšanje in izgubo maščobe. Raziskave kažejo, da ljudje, ki prakticirajo ketonsko dieto, na začetku hitreje izgubljajo težo, v primerjavi s tistimi, ki so na bolj tradicionalnih dietah, dietah z manj maščobe ali npr. mediteranski dieti. Je pa zanimivo, da razlika v izgubi kilogramov s časoma izgine in po nekaj mesecih ni razlik.

Obširna raziskava s 609 ljudmi je pokazala, da po 1 letu hujšanja, ni bilo razlik v izgubi kilogramov med skupino, ki je bila na ketonski dieti (omenjeni ogljikovi hidrati) in skupini, ki je bila na dieti z manj maščobami. Čeprav sta dieti navidezno zelo različni, so rezultati zelo podobni.

Ljudje pri ketonski dieti, zaradi popolne omejitve ogljikovih hidratov, pogosto pojedo preveč mesa, procesirane hrane in vnašajo le eno vrsto maščob, po navadi nasičeno. Ljudje s težavami z ledvicami, morajo biti pazljivi, saj dieta lahko poslabša njihovo stanje.

Ena izmed glavnih slabosti diete, kar je tudi razlog, da je sam ne podpiram, je da se jo je na dolgi rok težko držati. To pa je najboljša lastnost, ki jo dieta lahko ima. Popolna omejitev ogljikovih hidratov močno zoži izbor živil, hrane in restavracij.

Torej, da ali ne?

Ketonska dieta deluje, v tem ni dvoma. Na kratki rok je bolj učinkovita od tradicionalnih, na dolgi pa ne. Je bolj zahtevna in ima več stranskih učinkov (slab zadah, vrtoglavica, težave s prebavo in spanjem). Namesto da iščemo novo, revolucionarno dieto in bližnjico, predlagam uravnoteženo prehrano, bogato s sadjem in zelenjavo, mesom, ribami, raznolikimi maščobami in čim bolj nepredelano hrano. Diete in vadbeni programi so danes kot modne muhe in vsaki pač ni potrebno slediti.

Campos, M. (2017). Ketogenic diet: Is the ultimate low-carb diet good for you?. Harvard Health Publishing. Pridobljeno dne 5.6.2018 iz: www. health.harvard.edu/blog/ketogenic-diet-is-the-ultimate-low-carb-diet-good-for-you-2017072712089

Tello, M. (2018). Which diet is best for long-term weight loss? Harvard Health Publishing. Pridobljeno dne 6.6.2018 iz: www. health.harvard.edu/blog/weight-loss-for-life-the-dietfits-study-2018040913595
Stanton, M.V. in drugi (2017). DIETFITS study (diet intervention examining the factors interacting with treatment success) – Study design and methods. Contemp Clin Trials. 2017 Feb;53:151-161.
Gardner, C.D. (2018). Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion: The DIETFITS Randomized Clinical Trial. JAMA. 2018 Feb 20;319(7):667-679.

Preberite še

view
Hujšanje in kako shujšati

Hujšanje in kako shujšati

Neskončno diet, receptov in različnih vadb. Kako se lotiti hujšanja in kako shujšati? Odgovor vam bomo poskusili dati v tem obširnem članku. Upamo, da vam s pomočjo naših nasvetov uspe doseči...

Preberi več
view
V savni ne kurimo maščob!

V savni ne kurimo maščob!

Žal ne obstaja nič takega, kot je shujševalno znojenje.

Preberi več
view
Hujšam. Kako pogosto naj se tehtam?

Hujšam. Kako pogosto naj se tehtam?

Odločili ste se, da boste izgubili nekaj kilogramov. Imate program vadbe in prehranski načrt. Prišel je trenutek resnice, ko morate preveriti napredek na tehtnici. Kako pogosto se tehtati?

Preberi več