Telesna aktivnost pripomore k zmanjšanju in preventivi depresije

Ali ste vedeli, da imajo ljudje, ki imajo težave z mentalnim zdravjem, kar za 10 let krajšo pričakovano življenjsko dobo? Da je v zadnjih letih v porastu število predpisanih zdravil za zdravljenje depresije in da za depresijo boleha eden od devetih odraslih v Sloveniji? Ne glede na težave, pa več kot 70% bolnikov z depresijo nikoli ne poišče zdravljenja.

kako se znebim depresije

Kaj je depresija?

Depresija je težava, ki prizadene človekovo razpoloženje in njegova čustva. Najpogostejši simptomi so slabše razpoloženje, zmanjšan interes in motivacija za aktivnosti, povečan ali zmanjšan apetit, nespečnost in še mnogo drugih. Depresija lahko vpliva tudi poviša tveganje za srčno-žilna in metabolična obolenja.

Najbolj pogoste oblike zdravljenja depresije ostajajo antidepresivna zdravila in psihoterapije. Antidepresivi po podatkih nekaterih študij na žalost pomagajo le polovici bolnikov, prav tako pa imajo mnogo stranskih učinkov, kot na primer pridobitev na telesni teži. Tudi psihoterapije imajo majhen do zmeren pozitivni učinek na depresijo. Na drugi strani pa je ena izmed priporočljivih strategij zdravljenja in blaženja depresije, telovadba.

Manj telesne aktivnosti vodi do večjega tveganja za depresijo

Ker obstaja močna povezava med telesnim in mentalnim zdravjem, je telovadba priporočljiva vedenjska strategija za izboljšanje in zdravljenje depresije. Študije so pokazale, da so telesno aktivni ljudje manj depresivni. Večja raziskava, ki je zajemala 36 držav je pokazala, da so bili posamezniki, ki niso dosegali minimalnih priporočil za telesno aktivnost (vsaj 150 minut zmerne aktivnosti na teden), bolj nagnjeni k depresiji. Trend je mogoče opaziti tudi v obratno smer, saj depresivni posamezniki v polovici primerov ne dosegajo predpisanih priporočil za telesno aktivnost odraslih.

šport proti depresiji športna klinika osebno trenerstvo kineziologi

Telesna aktivnost za zdravljenje depresije

Že ena sama vadba ima pozitivne učinke na simptome, ne glede na intenzivnost, trening pa seveda sočasno pozitivno vpliva tudi na druga kronična stanja, ki so pogosto povezana z depresijo (povišan krvni tlak, srčna obolenja in sladkorna bolezen). Nekatere študije opažajo, da je učinek vadbe, ki traja vsaj 9 tednov, primerljiv s psihoterapijo, antidepresivi in vedenjsko psihoterapijo.

Lahko trdimo, da je vadba enako učinkovita kot druge oblike zdravljenja? Ena študija je primerjala zdravljenje depresije samo s telesno vadbo in samo z antidepresivi. Ugotovili so, da so imela zdravila sicer hitrejši terapevtski učinek na simptome, vendar po 16 tednih razlik ni bilo več mogoče opaziti. Podobno je analiza več raziskav je potrdila, da ima telovadba podobne učinke kot zdravila. Zaključimo lahko torej, da telesna aktivnost lahko zmanjša simptome depresije in je po 16 tednih enako učinkovita, kot jemanje tablet.

Kakšna telovadba?

Tukaj enega pravilnega odgovora ni, saj je vsaka redna aktivnost dokazano učinkovita, ne glede na to, ali gre za vadbo aerobnega ali anaerobnega tipa. Če torej trpite za depresijo in trenutno niste aktivni, priporočamo, da začnete počasi in se izogibate pretirano težki in zahtevni telesni dejavnosti. To lahko namreč še bolj negativno vpliva na vas. Začnite s stopenjskim programom, ki je individualiziran in

poiščite sistematično podporo pri športnih strokovnjakih. Nato počasi stopnjujte intenzivnost in trajanje, predvsem pa se udeležite tistega vadbenega programa v katerem uživate.

vadba proti depresiji športna klinika osebni trener depresija

Zaključek

Kljub dokazom in prizadevanjem, vadba še vedno ne prejme dovolj pozornosti, ko govorimo o vplivu na duševno zdravje, predvsem na depresijo. Vključevanje telesne aktivnosti v klinični praksi na žalost (še) ni enakovredna dosedanjim strategijam uravnavanja depresije. Vsekakor pa je vsakršna oblika telesne aktivnosti priporočljiva za posameznike, ki trpijo za depresijo. Naslednjič ko bo torej trpelo vaše duševno zdravje, dajte prednost sebi in se opravite kakšen trening. Vaše telo in um vam bosta hvaležna.

(Avtor: Tjaša Ocvirk)

Literatura

Schuch, F.B. and Brendon, S. (2019). The Role of Exercise in Preventing and Treating Depression. Current Sports Medicine Reports, 18(8), 299-304.

Kores, B. and Plesničar, A. (2009). Depression and Physical Activity. Zdravstveno varstvo, 48.

https://www.nijz.si/sl/depresija

https://www.uni-lj.si/studij/dusevno-zdravje/gradiva-depresij

Sorodne objave
Recept: Zdrava tortilja
8 nasvetov za vaše zdravje in imunski sistem v času koronavirusa
Recept: Zdrava špinačna tortilja
prazniki in praznicno prenajedanje
Vadba za moč in kvalitetno življenje na stara leta
S telesno aktivnostjo nad nespečnost
Umetna sladila in njihovi učinki na izgubo telesne teže
Poporodna vadba in izguba kilogramov
Recept: Domači humus
Intermittent fasting kot shujševalna metoda
Kdo smo kineziologi?
Kis - pomočnik pri hujšanju
Alkohol, zdravje in katera pijača ima najmanj kalorij?
So oreščki in suho sadje zdrava hrana?
Fat burner za hujšanje
Hujšam. Kako pogosto naj se tehtam?
Sok rdeče pese - naravni doping
Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?
Biggest Loser Slovenija - Kaj se s tekmovalci zgodi po koncu oddaje in zakaj ni primerna
Beljakovine
Maščobe
Ogljikovi hidrati
Makrohranila
Hujšanje in kako shujšati
Izotonični napitki in hrana med vadbo?
4 faktorji, ki vplivajo na učinkovitost nadomeščanja energije po treningu
Magnezij, inzulinska rezistenca in debelost
Imate morda tudi vi metabolni sindrom in inzulinsko rezistenco?
LAŽ: HIIT in kurjenje maščob še dolgo po vadbi
Kako izgleda idealna prehrana nogometaša?
Kofein pred vadbo lahko poveča kurjenje maščob
Zakaj čaj z limono ni učinkovito zdravilo proti prehladu
Kadilci potrebujejo 2x več vitamina C kot vsi ostali
Hrana bogata s kalijem preprečuje izgubo mišične mase z leti
Vadba med hujsanjem
Izgubljanje maščobe
Mit: Fizična aktivnost ne porabi veliko kalorij
Kofein izniči učinek kreatina
Kako podlaga, po kateri hodimo, vpliva na porabo kalorij in hujšanje?
Katera vzdržljivostna vadba najbolj vpliva na dvig rastnega hormona?
Dva vitamina, ki krepita naš imunski sistem med napornimi treningi
Katera hrana znižuje glikemični indeks?
Zrelost sadja
Kako pripraviti testenine z nižjim glikemičnim indeksom?
Velikost delcev hranila in ostala makrohranila
Je hladna hrana res nezdrava?
Glikemični indeks
Neaktivni suhi in srčne bolezni
Raztezanje in "muskelfiber"
Tudi krompir je lahko naš prijatelj
Nizkokalorične diete podaljšujejo življenjsko dobo

Vam je všeč blog?

Kontaktirajte nas
Enter weight